FODMAP (Fermentable Oligo-, Di-, Monosaccharides And Polyols) je souhrnný název (nebo respektive zkratka) pro skupinu cukrů, které se těžko tráví a které mohou působit různé zažívací problémy. Tyto cukry zahrnují:

  • Fruktózu: ovoce, med, džusy
  • Laktózu: mléko a mléčné výrobky
  • Sladidla jako sorbitol nebo mannitol
  • Fruktany: pšenice, žito, cibule, česnek
  • Galaktooligosacharidy: luštěniny

Medicína stále častěji potvrzuje, že tato skupina cukrů může stát za celou řadou trávicích problémů a zhoršovat příznaky syndromu dráždivého tračníku. Potraviny obsahující vysoký podíl těchto cukrů se špatně vstřebávají v tenkém střevě, jsou fermentovány „zlými“ bakteriemi, které vytvářejí velké množství plynů a vedlejších produktů. Ty pak způsobují bolesti břicha, zácpy nebo průjmy.

FODMAP potraviny
Podle testů prováděných v Austrálii je až 35 % tamních obyvatel citlivých na tento druhy cukrů. Většina lidí pak není citlivá na všechny složky této skupiny cukrů, ale například jen na oligosacharidy. Bylo také potvrzeno, že dieta s nízkým obsahem FODMAP potravin pomáhá při léčbě dráždivého tračníku.

 

Skupiny cukrů

  • Monosacharidy: Do této skupiny patří přírodní cukr fruktóza, který se nachází v ovoci a zelenině.

Potraviny: med, agáve, kukuřičný sirup, jablka, meloun, ostružiny, mango, hrušky

  • Disacharidy: Sem patří mléčný cukr laktóza, který je obsažen v mléčných výrobcích. Nesnášenlivost laktózy je téma samo o sobě.
  • Oligosacharidy: Cukry s komplexnější strukturou, lidé na ně většinou reagují jen málo.

Potraviny: fazole, zelí, růžičková kapusta, brokolice, chřest, česnek, cibule, pórek, luštěniny.

  • Polyoly: Sem patří tzv. alkoholické cukry, které se v potravinářství také používají jako sladidla (manitol, sorbitol, xylitol).

Potraviny: jablka, meruňky, avokádo, třešně, broskve, hrušky, meloun, květák, houby

FODMAP

FODMAP a akné

Není dokázáno, že by FODMAP potraviny přímo způsobovaly akné. Ale nicméně se asi shodneme, že stav kůže odráží stav trávicího ústrojí – a tedy cokoliv narušuje trávicí systém, může mít teoreticky špatný vliv i na kůži. Konzumace těchto problematických potravin v případě, že jste na ně alergičtí, spouští pokaždé zánětlivou reakci imunitního systému a tedy zhoršuje stav akné.

Pokud si myslíte, že jste citliví na FODMAP:

Pokud máte podezření, že jste citliví na FODMAP potraviny, konzultujte svoje podezření se svým lékařem, který vám může udělat testy na potravinové alergie.

Případně můžete zkusit podezřelé potraviny na 2 až 4 týdny vyřadit ze svého jídelníčku a všímat si, jestli pozorujete zlepšení svých obtíží, respektive zlepšení stavu akné. Následně danou potravinu zkuste na 1 až tři dny znovu zavést a sledujte, jak ji snášíte. Pokud se vám po ní potíže vrátí, je vhodné zvážit, jestli tuto potravinu nevyřadíte nadobro. Zároveň s vyřazením podezřelých potravin z jídelníčku se doporučuje užívat probiotika, abyste pomohli ve střevech znovu nastolit řád.

Podívejte se na seznam potravin, které obsahují velké množství FODMAP a které je naopak vhodné konzumovat při dietě zaměřené na snížení příjmu FODMAP potravin.

 

Ovoce a zelenina s vysokým obsahem FODMAP:

Jablka, meruňky, ostružiny, třešně, sušené ovoce, hroznové víno, mango, nektarinky, hrušky, broskve, švestky, vodní meloun, artyčok, zelí, chřest, česnek, cibule, pórek, šalotka, hrášek, ředkvička.

Střední obsah FODMAP:

Nezralý banán, liči, avokádo, červená řepa, brokolice, růžičková kapusta, květák, celer, fenykl, houby, kysané zelí.

Nízký obsah FODMAP:

Zralý banán, borůvky, grep, jahody, maliny, kiwi, citron, limeta, mandarinka, pomeranč, papája, bambusové výhonky, paprika, mrkev, rajčata, pažitka, okurky, lilek, čekanka, zázvor, zelené fazolky, kapusta, hlávkový salát, mangold, jarní cibulka, cuketa, špenát, pastinák, olivy.

 

Více informací si můžete přečíst na následujících odkazech:

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest