Pokud jste se začali o zdravý životní styl zajímat relativně nedávno, stejně jako já, pak je pro vás název glutathion pravděpodobně neznámý. Já sama jsem na něj narazila teprve nyní, a to v souvislosti se zinkem a kurkumou, o kterých jsem psala v posledních dvou článcích. Zajímalo mě, o co se jedná a co to umí. Proto vznikl tento článek.

Co je glutathion

Glutathion je antioxidant, který si tělo samo vytváří.  Říká se mu také matka všech antioxidantů nebo master antioxidant. Existuje přes tisíc studií potvrzujících jeho pozitivní účinky na naše zdraví. Glutathion je v podstatě předpokladem našeho zdraví.

Pokud vás zajímá chemie, pak vězte, že se jedná o tripeptid. To znamená, že se skládá ze tří aminokyselin – kyseliny glutamové, cysteinu a glycinu. Mně tahle informace sice nijak neobohatila, ale třeba to u vás bude jinak :).

glutathion a akné

Co glutathion umí

Každopádně toho glutation umí hodně. Protože je antioxidant, působí proti oxidativnímu stresu a volným radikálům a tím i proti nemocem, které jsou způsobeny oxidativním stresem jako je cukrovka, chronická únava, rakovina, srdeční onemocnění a také akné. Glutathion nám také pomáhá zbavovat se toxinů a chrání naše tělo před nemocemi, bakteriemi, viry, toxiny, znečištěním a dalšími negativními vlivy okolí. Je důležitým pomocníkem jater, která by bez něj nedokázala správně fungovat. Glutathion je látkou, která nám pomáhá odbourávat alkohol. Zodpovídá za správnou funkci imunitního systému a také například za správné vstřebávání léků.

Nicméně glutation ubývá s přibývajícím věkem. Pokud jsme navíc vystaveni dlouhodobému stresu, znečištěnému prostředí a podobně, pak se můžou zásoby glutationu vyčerpávat. To může mít za následek rozvoj nemocí, před kterými nás jinak glutation chrání.

Nízké hladiny glutationu také souvisí se vznikem akné. Hladina glutationu u lidí s akné je výrazně nižší než u zdravých lidí. Glutathion totiž (pokud ho máme dostatek) pomáhá předcházet oxidaci kožního mazu, vlivem které vznikají pupínky, a také bojuje s chronickým zánětem, který může za zarudlé a zanícené pupínky.

glutathion a akné

Jak zvýšit hladinu glutathionu

Špatná zpráva je, že se glutation nedá jednoduše doplnit pomocí doplňků stravy. Jediné, co můžete udělat, je dodat tělu dostatek živin, které potřebuje pro jeho tvorbu. Těmito látkami jsou:

  1. Selen: Bylo zjištěno, že po užívání 0,2 mg selenu po dobu 6 týdnů se hladina glutationu u zkoumaných osob výrazně zvýšila. Jednoduchý způsob, jak doplnit selen, jsou para ořechy. Dejte si denně dva para ořechy a máte vystaráno.
  2. Hořčík: V případě hořčíku a zinku byly zjištěny podobné výsledky jako u selenu. Zaměřte se tedy na jejich doplnění.
  3. Zinek
  4. Ostropestřec: Podporuje správnou činnost jater a zvyšuje hladinu glutationu.
  5. Potraviny s obsahem síry: Síra je jednou ze složek glutationu, která na sebe váže všechny špatné věci v těle a pomáhá tak tělo detoxikovat. Síru najdete například v rukole, brokolici, růžičkové kapustě, zelí, květáku, kapustě nebo ředkvičkách.
  6. Vitamíny C a E

 

Informace o glutationu jen dokládají, že naše zdraví záleží na tom, jak se stravujeme a jaké živiny dostáváme do těla. V některých obdobích, jako například když se léčíme s akné, může být potřeba některé živiny doplňovat ve větší míře pomocí potravinových doplňků. Nejlepší je ale samozřejmě vždy získávat všechny živiny přímo z jídla. Proto se snažte o vyvážený a pestrý jídelníček.

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest