Cukr je v poslední době stále častěji dáván do souvislosti s nemocemi jako např. cukrovka, rakovina, srdeční choroby a podobně. Cukr je zároveň jednou z hlavních příčin vzniku akné.

Zároveň celosvětově roste spotřeba cukru. Průměrný Američan sní za den asi 153 gramů přidaného cukru, což je víc, než dřív lidé zkonzumovali za celý rok. Jen za posledních 50 let se spotřeba cukru na osobu ztrojnásobila. Maximální doporučované množství je přitom 50 gramů cukru na den.

Čechy nejsou Amerika, ale i u nás konzumujeme víc cukru, než je zdrávo – průměrně 71,6 gramů za den.

Bylo dokázáno, že lidé se středním až těžkým akné konzumují v průměru 3 – 4 krát více cukru, než lidé, kteří akné nemají. Většina cukru, který konzumují je přidaný cukr.

Jak cukr ovlivňuje vznik akné?

  1. Ovlivňuje naše hormony: Nadměrná konzumace cukru má za následek zvýšenou produkci inzulínu, který zvyšuje tvorbu kožního mazu, následkem čehož pak vzniká akné. Více informací najdete v článku Jak vzniká akné – krok za krokem.
  2. Podporuje zánět: Lidé trpící akné mají vyšší hodnoty zánětlivých látek než ti se zdravou kůží. Bylo dokázáno, že při konzumaci 2 plechovek slazených nápojů denně vzroste za 3 týdny hodnota zánětlivých látek v těle o 105%.
  3. Živí kvasinky: Candida je kvasinka žijící v trávicím systému a v kůži. Ve zdravém těle si imunitní systém dokáže kvasinky pohlídat. Pokud ale konzumujeme hodně cukru, živíme tím kvasinky, které způsobují problémy ve střevech a následně i na kůži.

Ale já přece skoro nejím sladké!

75 % průmyslově zpracovaných potravin obsahuje přidaný cukr. Cukr najdeme i ve zdánlivě nevinných potravinách nebo i v jídle, které považujeme za zdravé. Můžete tak konzumovat cukr, i když si myslíte, že vlastně žijete zdravě.

Velké množství cukru obsahují například:

  • Müsli tyčinky
  • Dresinky
  • Ovocné jogurty
  • Mražená jídla
  • Hotová jídla
  • Cereálie
  • Hotové omáčky na těstoviny
  • Džusy

Pro akné je nejlepší udržovat nízkou hladinu cukru, ale ne zase cukr úplně z jídelníčku vyloučit. Nicméně snažit se jíst méně cukru je někdy nerovný boj. Cukr má totiž údajně podobné účinky jako konzumace drog – vyvolává nutkavé chutě i abstinenční příznaky, když je neuspokojíme.

 

Jak tedy bezbolestně omezit konzumaci cukru?

  • Konzumujte cukr jen z plnohodnotných potravin, jako je ovoce nebo zelenina, a vyhýbejte se přidanému cukru v potravinách
  • Zaměřte se na ovoce, které obsahuje méně cukru – patří sem například borůvky, které jsou považovány za superpotravinu
  • Omezte konzumaci ovocných džusů – džus neobsahuje vlákninu, která se normálně v ovoci vyskytuje a pomáhá cukr lépe zpracovávat. Většina džusů je navíc ještě doslazována.
  • Vyhněte se zdánlivě zdravým sladidlům jako je kukuřičný sirup nebo nektar z agáve – oba obsahují velmi velké množství fruktózy – a dejte přednost medu
  • Omezte konzumaci slazených nápojů a pijte raději neslazené čaje a vodu, konzumaci alkoholu si nechte na víkend
  • Svačte zdravě – svačiny obsahují až 20% denního příjmu cukru. Pokud máte hlad mezi hlavními jídly, vybírejte si spíše ovoce, ořechy a semena, vejce nebo třeba zelená smoothies
  • Hlídejte si, co snídáte – na stole se ráno nejčastěji objevuje pečivo nebo cereálie, obojí zvyšuje množství krevního cukru. Dejte raději přednost proteinům, zdravým tukům a vláknině, které vás zasytí až do oběda
  • Čtěte etikety – pokud výrobek obsahuje více než 10 gramů cukru na 100 gramů výrobku, vraťte jej zpátky do regálu
  • Snižte množství cukru, které si dáváte do kávy nebo čaje
  • Vyhýbejte se nízkotučným výrobkům – nízký obsah tuku výrobci většinou dohánějí vyšším obsahem cukru
  • Vyměňte bílý chléb, rýži a těstoviny za jejich zdravější celozrnné verze

Když vás chytne chuť na sladké a potřeba dát si hned něco na zub:

  • Všimněte si, co je váš spouštěč – Máte hlad? Nebo jste ve stresu? Je po obědě a po obědě si vždycky dáváte sladkou tečku?
  • Bojujte proti tomuto spouštěči, mějte u sebe vždycky nějakou zdravou náhradu – žvýkačky bez cukru, ořechy, doma vyrobené müsli tyčinky, ovoce apod.
  • Uvědomte si, že tím, že na posezení sníte svou oblíbenou čokoládu, se budete dobře cítit jen chvíli. Po tom, co ji sníte, se však ve většině případů cítíme ještě hůř než předtím.

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest