Nedávno jsem měla pocit, že na mě leze nějaká viróza nebo chřipka, a tak jsem si koupila vitamín C, abych se to pokusila nějak zvrátit. A přibližně po týdnu jsem si všimla, že se mi pupínky stáhly, netvoří se nové a zmírnilo se taky zarudnutí na obličeji. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla zjistit, jestli je možné, že vitamín C má příznivý vliv na akné. A výsledek? Zdá se, že ano :).

Vitamín C a akné

Vitamín C

Vitamín C, nebo také kyselina askorbová, je jedním ze základních vitamínů, které naše tělo potřebuje, aby správně fungovalo. Většina z nás se s vitamínem C už setkala, nejedná se o nějaký nový trendy vitamín. Pokud jste jako já, pak vitamín C spíš považujete za něco, o čem se mluví tak dlouho, až vás to přestane zajímat. Možná si ještě ze školy pamatujete, že nedostatek vitamínu C způsobuje kurděje, takže s sebou námořníci museli vozit na lodích zelí nebo citrusy, aby jim předcházeli.

Co má ale společného vitamín C se stavem naší kůže a s akné?

Vitamín C a akné

Vitamín C a akné

Vitamín C má spoustu účinků, které se příznivě projevují na stavu naší pleti a také na stavu akné. Co všechno umí?

 1. Vitamín C je antioxidant číslo jedna

Antioxidanty jako vitamín C jsou nezbytné v boji proti akné, a to hned z několika důvodů. Vitamín C pomáhá v boji proti volným radikálům. Díky tomu nedochází k vyčerpání zásob ostatních antioxidantů, jako jsou vitamín A a E. Vitamín A a E potom mohou zabránit oxidaci kožního mazu a tím předcházejí vzniku pupínků.

Vitamín C se také „zabuduje“ do epidermis, kde zastavuje volné radikály dřív, než se vůbec ke kožnímu mazu dostanou.

Ve chvíli, kdy imunitní systém detekuje bakterii, která se uhnízdila v póru, vyšle na místo zánětlivé látky, které mají bakterii zničit. Ty ale zasáhnou i kůži v daném místě a dojde k zarudnutí. Vitamín C „zklidňuje“ imunitní systém a blokuje tvorbu těchto zánětlivých látek, takže zabraňuje vzniku zanícených a zarudlých pupínků.

Vitamín C také dokáže zesílit účinky ostatních antioxidantů. Z toho důvodu se například doporučuje pít zelený čaj s trochou citronu.

Vitamín C a akné

2. Vitamín C podporuje tvorbu kolagenu

Kolagen je hlavní protein v naší kůži. Funguje jako lešení, na kterém můžou stavět další tkáně. Dostatek kolagenu pomáhá předcházet vráskám, zvyšuje hydrataci pleti a zabraňuje jejímu vysoušení, urychluje hojení ran (a pupínků) a zlepšuje celkový vzhled pleti. Bohužel zásoby kolagenu se s věkem snižují. Svou roli ve vyčerpávání zásob kolagenu hraje také znečištěné ovzduší, cigaretový kouř, chemikálie v kosmetice nebo sluneční záření. Pokud budeme doplňovat vitamín C, zároveň podpoříme vznik kolagenu a zabráníme jeho předčasnému vyčerpání.

3. Vitamín C pomáhá odbourávat kortizol

Kortizol je stresový hormon, který tělo vytváří jednak v případě přímého ohrožení, ale i při dlouhodobém chronickém stresu. Kortizol je hormon, kterému se chceme co nejvíce vyhnout, protože zvyšuje hladinu krevního cukru, takže se tvoří více inzulínu a tím i více mazu. Dále také zvyšuje naši chuť na sladké a tučné, aby zajistil tělu dostatečné množství energie. Kortizol také narušuje správné trávení a hormonální nerovnováhu (krade zásoby pro tvorbu progesteronu). Vitamín C našemu tělu pomáhá odbourávat kortizol a tím i bojovat proti negativním důsledkům stresu.

Vitamín C a akné

4. Lokální použití vitamínu C

Antioxidanty, jako je vitamín C, je možné používat také lokálně přímo na kůži. Pomáhají pak předcházet vzniku nových pupínků, urychlují hojení těch starých a předcházejí vzniku pigmentových skvrn po akné. Někdo doporučuje používat citronovou šťávu přímo na obličej. Raději ale vždycky vyzkoušejte, jak na citronovou šťávu reaguje vaše kůže, abyste si spíš neuškodili.

Každopádně můžete zkusit použít třeba šípkový olej nebo přírodní séra s vitamínem C jako je například to od 100% Pure.

5. Další účinky vitamínu C na akné

Vitamín C toho ale umí ještě mnohem víc. Mezi jeho účinky patří například také následující:

  • Předchází poškození pleti v důsledku UV záření
  • Pomáhá správně vstřebávat železo ze stravy
  • Pomáhá proti nachlazení – zkracuje dobu jeho trvání
  • Posiluje vlásečnice, které zásobují pleť kyslíkem a živinami
  • Zpomaluje tvorbu kožního barviva melaninu a předchází tak vzniku pigmentových skvrn
  • Pomáhá zvyšovat hladinu progesteronu o ca 20% – ideálně v kombinaci se zinkem a železem.

Vitamín C a akné

Dávkování

Oficiální doporučená denní dávka je 80mg vitamínu C denně. Odborníci se ale stále častěji shodují na tom, že je to ale příliš málo, a doporučují dávky kolem 200mg denně. V několika článcích zabývajících se vlivem vitamínu C na akné jsem narazila na doporučení užívat 1000mg vitamínu C denně pro nejlepší výsledky.

Doporučovala bych ale vždy raději začít na nižších dávkách a postupně je zvyšovat. Každý reagujeme jinak, je tedy důležité zjistit, jak snášíte vitamín C právě vy. Je důležité vzít v potaz, že vysoké dávky nad 2000mg mohou u některých osob způsobovat průjmy, bolesti žaludku a i ledvinové kameny.

Důležité je také vědět, že i když dáte tělu vysokou dávku vitamínu C, vezme si jen tolik, kolik aktuálně potřebuje a zbytek přibližně do hodiny vyloučí. Nemá tedy smysl užívat jednu vysokou dávku vitamínu C denně, ale rozdělit jej do několika menších dávek (2 až 3). Existují také kapsle s postupným uvolňováním vitamínu C v průběhu celého dne.

Vitamín C a akné

Zdroje vitamínu C

Vitamín C najdete ve spoustě druhů ovoce a zeleniny. Liší se pak hlavně množství vitamínu C v dané potravině. Podle některých výzkumů je lepší doplňovat vitamín C z přírodních zdrojů a ne ze syntetických doplňků, protože jeho kombinace s bioflavonoidy v ovoci a zelenině zesiluje jeho účinek. Pokud máte pocit, že nezvládnete přijmout dostatečné množství vitamínu C ze stravy, můžete zkusit užívat prášek z camu camu nebo aceroly, které obsahují nejvíc vitamínu C ze všech rostlin. Pro srovnání:

  • Camu camu: 2700 mg vitamínu C/100g
  • Acerola: 1677 mg vitamínu C/100g
  • Šípek: 1150 mg vitamínu C/100g
  • Černý rybíz: 155 – 215 mg vitamínu C/100g
  • Kiwi: 98 mg vitamínu C/100g
  • Jahody: 65 mg vitamínu C/100g
  • Pomeranč: 53 mg vitamínu C/100g
  • Citron: 46 mg vitamínu C/100g
  • Grep: 34 mg vitamínu C/100g

Ze zeleniny obsahují vysoké množství vitamínu C například papriky, brokolice, kadeřávek nebo špenát.

Tepelná úprava snižuje množství vitamínu C, proto s tím počítejte při kalkulaci denního příjmu vitamínu C.

Výsledky byste měli vidět přibližně po 2 až 3 týdnech. Někdo ale zaznamená výsledky už v prvním týdnu užívání.

 

Zdroje:

 

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest