Vitamín D je často označován jako sluneční vitamín. Je to v podstatě hormon, který si tělo samo vytváří, když je vystaveno slunečním paprskům. Vitamín D hraje důležitou roli v léčbě i prevenci akné a dalších nemocí. Je také celkem pravděpodobné, že ho máte málo. Výzkumy říkají, že se hladina vitamínu D během posledních let neustále snižuje – pravděpodobně v souvislosti s tím, že trávíme stále méně času venku. Pokud bychom se řídili daty týkajícími se americké populace, tak zjistíme, že až 75 % dospělých má nedostatek vitamínu D.

Pravděpodobnost nedostatku vitamínu D se zvyšuje:

  • Pokud pracujete uvnitř
  • Pokud je zima
  • Pokud se nedostanete na slunce alespoň třikrát týdně
  • Pokud máte tmavší pleť (cokoliv tmavšího než „bledá“)

Jak vitamín D působí na naše tělo?

Vitamín D:

  • Redukuje vrásky, přispívá k pružné, hebké a pevné kůži
  • Snižuje inzulínovou rezistenci a reguluje tvorbu mazu
  • Zmírňuje zánět
  • Podporuje správnou funkci imunitního systému a pomáhá bojovat s infekcemi
  • Zlepšuje náladu
  • Pomáhá k lepšímu vstřebávání vápníku
  • Zmírňuje záněty cest dýchacích
  • Podporuje tvorbu antioxidantů

vitamín D a akné

Vitamín D a jeho nedostatek

Tělo si dokáže vyrobit dostatečné zásoby vitamínu D na pár dní, pokud je vystaveno slunečnímu záření alespoň 10 až 15 minut denně. Platí, že čím tmavší pleť a čím dále žijeme od rovníku, tím delší dobu bychom měli na slunci trávit.  Pobytem na slunci se rozumí, že jsme vystaveni slunci bez opalovacího krému, který zabraňuje tvorbě vitamínu D. Jedná se samozřejmě ale o krátký pobyt na slunci v rozmezí 10 až 15 minut, pro delší opalování je samozřejmě opalovací krém potřeba.

Vitamín D a výzkumy

Několik studií se zabývalo souvislostí mezi vitamínem D a akné. Obecně tyto studie docházejí k tomu, že lidé trpící akné mají častěji nedostatek vitamínu D než zdraví jedinci a že doplňky s vitamínem D mohou stav akné zlepšovat. Jedna korejská studie zjistila, že pravděpodobnost nedostatku vitamínu D u lidí s akné je 49%, zatímco u zdravých osob 22,5%. Tato studie také došla k tomu, že vitamín D dokáže snížit zánětlivé akné o 35% po dvou měsících užívání, nicméně nemá vliv na nezánětlivé formy akné, jako jsou černé tečky a ucpané póry. Výraznějších výsledků bylo dosaženo u osob se středním nebo závažným akné. U mírnějších forem není rozdíl tolik znát.

vitamín D a akné

Vitamín D proti akné

Jak vyplývá z úvodu, vitamín D působí příznivě na akné, protože bojuje proti zánětu a tím i proti zarudlým pupínkům, pomáhá snižovat tvorbu kožního mazu, čímž předchází vzniku nových pupínků. Vitamín D také chrání kožní buňky před podrážděním způsobeným bakteriemi a snižuje zánětlivou reakci na ně.

Potravinové doplňky pro zvýšení vitamínu D

Vitamín D jde doplnit potravinovými doplňky. Dejte si pozor, aby doplňky obsahovaly vitamín D3 a ne D2, který je levnější a zdaleka není tak účinný jako D3. Doporučuje se něco mezi 1000 IU (international unit) a 5000 IU. (Pro srovnání – tělo během 10 až 15 minut na slunci vyrobí přibližně 10 000 IU.)

Hledala jsem na internetu a našla jsem například tyto doplňky:

Vitamín D se nachází i v jídle, ale jen ve velmi malém množství. Najdete ho například v oleji z tresčích jater, který navíc obsahuje i vitamín A, který pomáhá správnému vstřebávání vitamínu D, dále ve špenátu nebo v houbách.

Nejjednodušší je ale vyběhnout nechvíli ven na sluníčko nebo si vypít ranní kávu na balkóně J Což bude s nadcházejícími podzimními a zimními měsíci bohužel stále těžší.

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest