To, co jíme, ovlivňuje naše zdraví. Strava, kterou přijímáme, nám může pomáhat, ale i škodit. Ze stravy získáváme důležité vitamíny a minerály a další látky, které tělo potřebuje, aby mohlo správně fungovat. Proto je důležité vyživovat tělo zdravými potravinami, které jsou navíc bohaté na živiny, které nám pomůžou ke zdravé pleti.

Nestresujte se

Jídlo je v boji proti akné důležité, ale není to jediná věc, na kterou je nutné se zaměřit. Je nutné si uvědomit, že zdravá strava je jen jedním dílkem skládačky a není třeba se kvůli ní přehnaně stresovat. Neměli byste mít strach něco sníst nebo se stresovat tím, jestli to, co máte na talíři, vaší pleti uškodí nebo pomůže. Jakýkoliv stres, a tedy i stres z jídla, může akné zhoršovat.

Zdravá strava proti akné

Je dobré zaměřit se na změnu každodenních návyků a začít vyplňovat jídelníček zdravými potravinami. A nesoustředit se na to, co nesmíte jíst, ale spíš na to, čeho máte jíst víc. Jsme lidé, proto není reálné dodržovat zdravou stravu ve 100% případů. Je naprosto v pořádku dopřát si dezert na rodinné oslavě, nebo si zajít na víno s kamarádkami. Jen by to nemělo být každý den.

Co znamená zdravá strava? Měli bychom jíst co nejvíce plnohodnotných potravin, jako je zelenina, ovoce, maso, ryby, vejce, ořechy a semena. Jídlo by mělo být ve formě, která se co nejvíce podobá tomu, jak se vyskytuje v přírodě. To znamená co nejméně zpracované. Zdravé jsou tedy brambory, ale hranolky už ne.

Pokud by tento přechod ke zdravému stravování pro vás měla být radikální změna, pak ji spíš doporučuju provádět postupně (třeba jen upravíte snídaně, nebo přidáte do jídelníčku o 1 kus zeleniny denně).

zdravá strava proti akné

Zdravé potraviny

To, co považuju za zdravou stravu, jsou potraviny, které nejsou průmyslově zpracované nebo upravované, nebo jen minimálně. Neobsahují přidané příchuti, chemikálie, barviva nebo konzervanty. Patří sem ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy a semena, vejce, maso, ryby, mořské plody a neoštřené bio mléko. Seznam zdravých potravin najdete například zde (bohužel jen anglicky): http://www.whfoods.com/foodstoc.php

Zpracované potraviny

Naopak byste měli z jídelníčku vyloučit zpracované potraviny, které jsou (překvapivě) opakem těch zdravých. Poznávací znamení? Většinou jsou v krabičce, sáčku, plechovce nebo jsou zmražené, plus je na nich dlouhý seznam složení.  Samozřejmě nejde vyloučit zpracované potraviny úplně, ale alespoň byste se měli pokusit najít nejmenší zlo – najít například konzervu s co nejméně škodlivými přísadami.

Mezi zpracované potraviny patří například bílá mouka a výrobky z ní (chléb, housky, dorty, koláče atd.), bílá rýže, těstoviny, sušenky, ovoce v plechovkách, džemy, hranolky, chipsy, pizza, snídaňové cereálie, müsli tyčinky, sýry a pasterizované mléčné výrobky, margarín, kečup, majonéza, limonády, bílý cukr, zmrzlina atd.

Proč jsou zpracované potraviny špatné?

  • Jsou náročné na trávení, obsahují látky, které se ukládají v těle.
  • Často obsahují přidaný cukr nebo kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy. Obojí jsou prázdné kalorie a zvyšují krevní cukr a tím i hladinu inzulínu, způsobují ukládání tuku v játrech.
  • Výrobci upravují chuť výrobků tak, aby v mozku vyvolávaly tu možná nejsilnější pozitivní odezvu. Takových potravin pak budeme jíst hodně, abychom znovu dosáhli dobrého pocitu, který navozují, a můžeme se na nich stát i závislými.
  • Obsahují umělé přísady, které upravují barvu, texturu, chuť a které mohou mít negativní vliv na naše zdraví.

Obsahují většinou jen málo živin (a ty jsou navíc často uměle přidané) a vlákniny. Vláknina přitom funguje jako prebiotikum, podporuje „hodné“ bakterie ve střevech, zpomaluje vstřebávání uhlohydrátů a navozuje pocit zasycení.

zdravá strava proti akné

Zdravá strava pro zdravou pleť – co jíst?

  • Ovoce: ideálně ovoce s nízkým obsahem cukru jako jsou borůvky, jahody nebo ostružiny.
  • Zelenina: Na akné je nejlepší listová zelenina a zelená zelenina, které obsahují velké množství antioxidantů, vitamínů a minerálů. Dobré jsou například špenát, kapusta, mangold, růžičková kapusta apod.
  • Maso, vejce a ryby: pokud máte tu možnost, vybírejte si maso v bio kvalitě. Alespoň jednou týdně si dejte lososa, sardinky nebo sledě, které jsou bohaté na Omega-3 nenasycené mastné kyseliny.
  • Ořechy, semena, luštěniny, celozrnné obiloviny.
  • Bio neošetřené mléko nebo kefír, výrobky z kozího mléka, rostlinné alternativy mléčných výrobků jako je sójové, ovesné, mandlové mléko apod.
  • Na saláty používejte extra panenský olivový olej a na vaření kokosový olej nebo ghí. Dalším zdrojem zdravých tuků je avokádo, olivy, ryby, chia semínka, lněné semínko.
  • Ke slazení používejte ideálně stévii, případně javorový sirup nebo med.
  • Pijte hodně vody a čajů.
zdravá strava proti akné

Čemu se naopak vyhýbat?

  • Výrobkům, které mají dlouhý seznam složení, obsahují přidaný cukr a ingredience, které je těžké vyslovit a jsou zabalené v krabičkách, plechovkách a sáčcích.
  • Bílé mouce, pečivu, bílé rýži a těstovinám.
  • Cukru ve všech podobách: bílý, hnědý, třtinový cukr, kukuřičný sirup, nektar z agáve, melasa atd.
  • Pasterizovaným mléčným výrobkům z kravského mléka.
  • Ztuženým tukům, běžným rostlinným olejům, smaženému jídlu.
  • Syceným nápojům, limonádám, džusům, nektarům, šťávám.

Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest