Zinek je minerální prvek, který je nezbytný pro správný průběh spousty důležitých procesů v těle. Je důležitý pro správnou funkci imunitního systému, regeneraci buněk, hojení ran a správnou produkci hormonů. A také pro čistou pleť bez akné.

Je ale celkem běžné, že ho nemáme dostatek. Prý celé dvě miliardy lidí na světě denně přijímají méně než doporučených 15 mg zinku. Mezi symptomy nedostatku zinku patří špatné hojení ran, vypadávání vlasů, hormonální nerovnováha, deprese a v neposlední řadě akné.

Výzkum odhalil nízké hladiny zinku u lidí s akné

Existuje několik studií zabývajících se souvislostí mezi nedostatkem zinku a vznikem akné. Většina z nich se shoduje v tom, že my, kdo trpíme akné, máme nižší hladiny zinku, než lidé se zdravou pletí. Například jedna turecká studie zkoumala hladiny akné u 56 lidí s čistou pletí a 94 osob s různou závažností akné. Bylo zjištěno, že čím horší akné, tím nižší hladiny zinku mají dané osoby. Průměrně mají lidé s akné o 24% nižší hladiny zinku.

Zajímavé jsou také výsledky studií porovnávajících účinky antibiotik a zinku při léčbě akné. Antibiotika sice vedou – snížila množství akné (měří se počet pupínků a zánětlivost) o 66,6%. Nicméně výsledky zinku rozhodně nejsou zanedbatelné. Zinek zmírnil akné o 49,8%. Na zinek se zároveň bakterie nestanou rezistentní.

zinek proti akné

Jaké má zinek účinky na akné?

Zinek pomáhá bojovat se všemi známými příčinami akné:

  • Zabíjí bakterie způsobující akné. Ne tak dobře, jako antibiotika, ale je pořád velmi účinný.
  • Snižuje zánětlivou reakci na bakterie. Imunitní systém lidí s akné často reaguje přehnaně, když narazí na bakterie. Výsledkem jsou pak zanícené a zarudlé pupínky. Zinek pomáhá snižovat zánět.
  • Snižuje tvorbu keratinu, který může za to, že se odumřelé kožní buňky slepují a mohou ucpávat póry.
  • Snižuje vliv hormonů na kůži. Vlivem genů je pleť se sklonem k akné více náchylná na působení androgenů, které stimulují tvorbu kožního mazu, ze kterého mohou vznikat pupínky. Zinek snižuje citlivost receptorů v kůži na tyto hormony.
  • Je nezbytný pro tvorbu antioxidantů. Zinek je látka, která je nezbytná pro tvorbu glutationu, antioxidantu, který je nazýván matkou všech antioxidantů. Pomáhá tak předcházet oxidaci kožního mazu i dalším nemocem způsobených oxidativním stresem.
  • Napomáhá správnému vstřebávání a distribuci vitamínu A, který je další důležitou látkou v boji proti akné.
  • Podporuje tvorbu progesteronu a pomáhá udržovat hormony v rovnováze. Předchází tak nebo léčí hormonální akné.

 

zinek proti akné

Nejlepší doplňky se zinkem proti akné

Zinek je v dostání v několika formách. Nejlepší (nejsilnější a nejlépe vstřebatelné) jsou tyto:

  • Pikolinát zinku (zinc picolinate)
  • Methionin zinku (zinc methionine)
  • Pokud neseženete ani jeden výše uvedený, pak je dobrý ještě glukonan zinečnatý (zinc gluconate).

Pokud budu vycházet z toho, co jsem se dočetla na internetu, tak se doporučuje vyhýbat se doplňkům, které nespecifikují formu zinku, kterou obsahují. Pravděpodobně prý budou obsahovat levné a málo účinné formy zinku.

Co se týče dávkování, tak se doporučuje něco mezi 20 a 50 mg zinku denně. Většina zdrojů se shodne na 30 mg. Zinek vždy užívejte po jídle nebo s jídlem, nikdy ne nalačno, protože může dráždit žaludek.

zinek proti akné

Potraviny obsahující zinek

Zinek nemusíte nutně doplňovat pomocí doplňků stravy. Můžete jej taky získat přirozeně přímo z jídla. Nejlepší zdroje zinku jsou:

  • Ústřice – nejlepší zdroj zinku, obsahují 90 mg zinku na 100 gramů
  • Humr, krab
  • Dýňová semínka
  • Maso – hlavně jehněčí a hovězí, případně i kuřecí a vepřové
  • Listová zelenina (špenát)
  • Kešu ořechy
  • Kakaový prášek
  • Cizrna
  • Houby
Líbí se Vám Ne akné? Sledujte nás na Facebooku a už Vám neunikne žádný článek!

Komentáře

komentáře

Pin It on Pinterest